Vorige Volgende

Luc Tuymans

Dead Skull - 2010 [cat.58.1]

Uitgegeven door Graphic Matter, Gent

Gedrukt door Roger Vandaele, Antwerpen, in samenwerking met Sfumato, Antwerpen, en Salto, Ulbeek
Gesigneerd en genummerd in potlood

NOOT    Extra oplage van 60 afzonderlijke prenten, gesigneerd en genummerd in Romeinse cijfers + XII AP

DEAD SKULL

De eerste incarnatie van Dead Skull werd in 2002 door Luc Tuymans geschilderd voor documenta XI en bevindt zich nu in de collectie van de National Gallery in Washington. Het schilderij is gebaseerd op een plaquette aan de zijgevel van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal in Antwerpen ter gedachtenis van de Vlaamse schilder Quinten Massijs (1466-1530) , die in de eerste decennia van de zestiende eeuw een van de grondleggers was van de Antwerpse schilderschool en daarmee aan de wieg stond van de gouden eeuw van Antwerpen op kunstgebied. De gedenksteen, in de zeventiende eeuw aangebracht door verzamelaar en kunstbeschermer Cornelis van der Geest (1555-1638), toont een schedel en een wapen, vergezeld van de inscriptie 'Quinten Massijs in zijn tijd smid en daarna befaamd schilder'. De plaquette werd vermoedelijk gemaakt naar het voorbeeld van Massijs' grafsteen - hij was een eeuw eerder in de kathedraal begraven. In de negentiende eeuw werd ze vervangen door een replica; het origineel bevindt zich thans in het Antwerpse Museum Aan de Stroom.
Het stadsbestuur van Antwerpen vroeg Tuymans om een kunstwerk te maken op het plein voor het in aanbouw zijnde Museum Aan de Stroom. Het door Willem-Jan Neutelings ontworpen gebouw domineert de skyline van de stad en is een visuele pendant van de kathedraal, terwijl de collecties de geschiedenis van de Scheldestad weerspiegelen. Tuymans besloot meteen om Dead Skull, dat zo verweven is met de artistieke geschiedenis van Antwerpen, als uitgangspunt te nemen. Op 17 mei 2010 werd zijn creatie officieel onthuld: een op het schilderij in Washington gebaseerd, uit granieten tesserae in elf kleuren samengesteld mozaïek van 1600 vierkante meter als permanent kunstwerk in de openbare ruimte. Ter gelegenheid van de onthulling maakte Tuymans in samenwerking met meester-drukker Roger Vandaele een gelijknamige zeefdruk. De prent werd uitgegeven in combinatie met een kunstenaarsboek waarin de hele realisatie van het mozaïek uitgebreid wordt toegelicht. Het formaat van de prent (40 x 40 cm) weerspiegelt de proporties van het exact honderd maal grotere tableau en net als in het mozaïek is voor de zeefdruk een separatie in elf kleuren toegepast - waarmee Vandaele dankzij zijn buitengewone techniek overigens alle subtiele schakeringen van het oorspronkelijke schilderij wist weer te geven.
Het onderwerp van de verschillende versies van Dead Skull heeft een scherpe, enigszins ironische ondertoon. Tuymans brengt in feite de aloude maar zinloze ambitie om de sterfelijkheid door middel van kunst te overwinnen ter sprake. Traditioneel symboliseert de schedel de vergankelijkheid van het leven, het is een memento mori. Het mozaïek Dead Skull met zijn monumentale afmetingen vereeuwigt als het ware zowel het museum als de stad en haar geschiedenis en cultuur maar herinnert ons tegelijk aan onze vergankelijkheid en onafwendbare dood.

zie ook: plein voor het MAS

  • Afmetingen : 40.00 x 40.00 cm
    17.00 x 17.00 x 0.00 cm
  • Type : Zeefdruk
  • Oplage : 60 + XII AP
  • Beschikbaar : Ja.
Meer informatie ?

Deze werken kunnen u ook interesseren:

Meer informatie

Gelieve alle velden juist in te vullen.